Philip Teir: Så här upphör världen

Natur & Kultur

Världens undergång har alltid utövat en särskild lockelse för såväl film, böcker som religiösa rörelser. ”Sic transit gloria mundi”, ”Så förgås jordens härlighet” ropade man förr till den nyvalde påven. Kom ihåg att allt är dödligt och går under.  (Av Grönköpings veckoblad dock översatt: ”Så smakar transkit i munnen”.)

Just nu ser vi en boom av katastrof- och undergångsskildringar. Det är i denna kontext som Philip Teir skrivit sin roman ”Så här upphör världen”. Philip Teir är en kulturperson och författare som obehindrat rör sig mellan Sverige och Finland. Här är händelserna förlagda till en stuga vid havet i Österbotten dit Erik och Julia från Helsingfors sökt sig med sina två barn för en lång sommarsemester i det som är Julias släkthus. Huset har stått obebott lång tid och en unken lukt från källan gör sig ständigt påmind. Nere vid havet huserar också ett kollektiv av aktivister med den karismatiske ledaren Chris som en reminiscens från hippietiden. De har gett upp tanken på att rädda världen undan klimathotet och inväntar istället katastrofen med droger, riter och fri sex. Där finns också Julias barndomsvän Marika som alltid ingett Julia en känsla av underlägsenhet. Mycket dolt följer med familjen till denna planerade sommarrekreation. Julias egna tvivel på deras relation och Eriks hemlighet att han precis innan resan blivit uppsagd från sitt jobb. Samtidigt pågår otydliga med olycksbådande processer i deras omgivning. Som den döda älgen i skogen och det ständigt stigande sumpvattnet i källaren. För att inte tala om det mystiska sällskapet som gör ett rollspel kring 1900-talets tuberkulosepidemi. Vad är det som händer?

Philip Teir har skrivit en lysande roman där han blandar samman de stora tankarna om jordens Armageddon och apokalyps med den lilla världens katastrof. När Julia och sonen Anton söker skydd i bilen under ett åskväder blir det en lysande metafor för hur bräckligt och naivt vi söker gömma oss undan livets tragedier. Här finns också försonliga drag hos de som redan gett upp, som Eriks bror Anders nyss hemkommen från en misslyckad resa i Vietnam och psykoterapeuten Kati som söker återhämta sig från en utmattningsdepression och djup sorg. Kanske är det de båda som redan förlorat, som också är de mest kompetenta att överleva.

”Så här upphör världen” är både en lekfull och djupt tragisk allegori över en värld som ständigt faller samman och vi människor som ideligen och desperat söker återskapa den på nytt. Tveklöst en av vårens stora romaner.