Régis Genté och Stéphane Siohan:
Volodymyr Zelenskyj. I huvudet på en hjälte

Polaris förlag

Översättning: Nils Wadström

Det började näst intill som ett gyckel av det politiska spelet. Hur Zelenskyj i serien ”Folkets tjänare” spelar läraren Goloborodko som av en ofrivillig slump blir landets president, själv blir president för Ukraina. Många var vi väl som skakade på huvudet åt detta spektakel. Kanske såg vi också med oro på kopplingen till Donald Trump. Hade ännu ett land fått en pajas till statschef? Så kommer kriget och med häpnad upptäckte vi alla hur den lille komikern inte var en Trump, utan mer en Churchill, vilket han själv gärna bidrog till med kärnfulla citat. Det där märkliga ögonblicket av historian, när rätt person befinner sig på rätt plats i avgörandets ögonblick.

De två franska journalisterna Régis Genté och Stéphane Siohan, båda två idag korrespondenter i krigets Ukraina, beskriver Zelenskyjs väg från skådespeleriet till president i Kiev (i boken alltid stavat med ukrainskt uttal Kyjiv), dit statschefer från västvärldens alla hörn sökt sig för att uttala sitt stöd och dela sin uppskattning. När Volodymyr Zelenskyj i skådespelargruppen Kvartal 95 häcklar landets ledning, sker det i en tid av politiska intriger, korruption och penningstinna oligarker. Det är ur den miljön Zelenskyj kliver fram med ett enkelt program mot korruption, oligarker och kriget som slitit sönder östra Ukraina. Hans första steg är stapplande, lite vilsna. Bredvid Putin i Paris och Trump i Washington ser han villrådig och hopsjunken ut. Felstegen och plumparna i protokollet är många. Inte ens hans ukrainska identitet blir alldeles tydlig. Zelenskyj har som komiker spelat lika mycket för rysk publik och på ryska. Att företräda Ukraina på det ukrainska språket är inte alldeles lätt. Dessutom är landet splittrat. Den yngre befolkningen söker sig mot Europa, den äldre ser sitt sammanhang i den ryska världen.

Zelenskyjs roll var långt ifrån självklar ett stycke in i sin presidentkarriär. Omgivningen undrade var han stod i relation till Ryssland. Många fruktade att han skulle vara alltför eftergiven. Gradvis sker en förflyttning och utveckling hos Zelenskyj. Författarna beskriver den märkliga dialektik som uppstår mellan händelsernas utveckling och Zelenskyj själv. Tillsammans med befolkningen i sitt land är han på väg att finna en identitet, vilket påskyndas av Putins katastrofala misstag.

Detta är en av de första biografier om Volodymyr Zelenskyj. Det lär komma fler, och säkert bättre. ”I huvudet på en hjälte” är en spretig och fragmentarisk personhistoria som inte ger någon djuplodande bild av personen själv. Författarna följer ingen kronologi utan kastar sig fram och tillbaka mellan årtionden. Plötsliga scener berättas i syfte att framkalla en särskild dramaturgi, men skapar mest förvirring i läsandet. Det är som om författarna i all hast sökt pussla samman en rad korta reportage till en helhetsbild, men utan att riktigt lyckas. Man mer mystifierar än klargör den person vi alla nu följer nästan dagligen. Kanske för att vi fortfarande befinner oss i berättelsens början. En biografi skriven mitt i krigets första halvår har många frågetecken att ta hänsyn till. Flera kapitel återstår att skriva på Zelenskyjs historia. Den viktigaste frågan nu är om han ska lyckas föra sitt land till en god fred och för alltid befria politiken från korruption och oligarker. En hjälte lever farligt på många olika sätt.