Richard Swartz: Ostron i Prag

Polaris förlag

Denna vår har skapat många anledningar att leta oss tillbaka till händelser där Ryssland/Sovjetunionen krossat länder och människors drömmar att leva ett fritt och självständigt liv. Pragvåren 1968 är ett sådant smärtsamt tillfälle.

Två år efter revolten i Prag sökte sig den unge studenten Richard Swartz till platsen för detta kuvade uppror. Lite grand på flykt undan en pappa med bestämda krav vad sonen borde göra och en olycklig romantisk relation som uppstått i spåren av dessa krav, tar sig Richard Swartz till Prag utan en tydlig agenda vad han vill göra. Nästan som Prag var en metafor för honom själv med det kuvade upproret. En stad som är mittpunkten av det geografiska Europa, men högst perifer i den dåtida politiska världskartan. En stad som hamnat i den absoluta utkanten. ”Ostron i Prag” är en reseskildring från Richard Swartz ungdomstid i Tjeckoslovakiens huvudstad. En nostalgisk och melankolisk tidsresa i det land där ”normaliseringen” skapade en apatisk uppgivenhet bland människor. De akademiska studierna blir mer en täckmantel för den unge Swartz att röra sig i staden, flanera, iaktta och registrera.

Han berättar om många sammanträffande med människor. Men några egentliga möten äger aldrig rum. Pragborna är fast i sin egen värld och Swartz rör sig i ett ständigt utanförskap. Den vresiga expediten i matvaruaffären som inte tillhandahåller några önskade varor, blir för ett ögonblick flirtig vid ett oväntat möte på spårvagnen, men förvandlas sedan till samma byråkratiska expedit. Romantiska relationer är egentligen den andras längtan efter ett västerländskt pass. Allt är ett spel mellan sanning och lögn, där det mesta inte är vad det utger sig för att vara. Inte ens Prag lever upp till sitt namn. Stadens många metaforer är alla tomma; Kafkas, kyrkornas och judarnas stad. Allt klingar falskt. Till och med maten är en metafor, då burkar och konserver visar sig ha ett helt annat innehåll än vad utsidan utlovar. Restaurangen dukar upp med ostronsked vid tallriken men några ostron kommer aldrig att serveras. Det som ser ut är inte det som är. Prag presenteras som en blodfattig stad med gåtfulla introverta människor.

Det enda det finns gott om är öl. Den stillsamma berusningen med vilket människor förlikar sig med överhetens normalisering.

Ändå finns det inget nedlåtande och förringande i Richard Swartz berättelser om dessa människor. De är alla på sitt sätt överlevare i ett system präglat av förtryck och diktatur. Bilskolläraren, handledaren vid universitet och den unga vältränade kvinnan Jarka vars döende mor önskar höra att Richard Swartz ska gifta sig med hennes dotter. Alla är de unika på sitt eget sätt, kuvade av ett samhällssystem som inte ger dem någon möjlighet att vara det de är ämnade att vara. Begränsade men inte besegrande. Skildringen är tragikomisk, människorna är storslagna.

Kanske att den stora gåtan till slut är Richard Swartz själv. Vad ville han med denna resa? ”Ostron i Prag” är också en berättelse ensamhet och utanförskap. När författaren upprörs över hur kemtvätten stulit fodret i hans rock, tvingas han samtidigt inse att ingen av hans studentkollegor kommer i närheten av att äga en sådan rock. Vem är han i denna dystopiska stad? Och hur kan han undgå att inte utnyttja denna uppgivna värld, där han för alltid kommer att vara en lyckligt lottad solitär? Det politiska systemet drabbar också Richard Swartz. Ett intermezzo i en ung mans väg ut till sitt eget liv. Mycket läsvärt.