Sara Lövestam: Grejen med substantiv och pronomen

Piratförlaget

Substantiv. Det är ju sånt man kan ta på, som man sätter ”en” eller ”ett” framför. Det kan väl inte vara så svårt. Särskilt som svenskan slipper alla de knepiga kasus som finns i andra språk. (Här protesterar rättstavningsprogrammet i datorn och ber mig kontrollera ordformen: de och kasus. Om ett bestämningsord bestämmer ett substantiv bör de ha samma numerus: den och kasus, säger datorn).

Nej det är inte så enkelt och självklart som det låter. Sara Lövestam har redan haft en lektion med oss läsare i ”Grejen med verb”. Nu tar hon sig an substantiven med samma underfundiga och roande pedagogik. Själv kallar hon den för en humorbok. Och rolig är den. Men skenet bedrar. I alla hejdlösa associationer, underfundiga förklaringar och spralliga infall öppnar sig en ambitiös och kunnig väg in i vår vanligaste ordform där allt blir utforskat in i minsta detalj.

Sara Lövestam är inte bara författare och radioröst. Hon är också lärare på sfi, vilket gör att hon hittar de där avvikelserna och krångligheterna som den som är född med språket inte ens reagerar på. Sara Lövestam leker fram regler och komplicerade undantag från dem och berättar om sin kärlek till nominalfraser. Pronomen blir lika genomlysta och författaren tar en rejäl dust med ”hen” och alla tyckare kring detta nytillkomna pronomina (nu protesterar rättstavningsprogrammet på nytt, vad är ett pronomen singular i bestämd form?).

”Grejen med substantiv och pronomen” är lika mycket en drift med språket som en kärleksförklaring till det.  Sara Lövestam lyfter gärna ålderdomliga ord och letar i kyrkböckerna efter ovanliga exempel. I nästa ögonblick gör hon bruk av ekivoka exempel som ”Henrys härliga pung”. Ett flitigt användande av fotnötter ger en akademisk karaktär till en bok med mycket stort underhållningsvärde. Det är sällsam blandning av vördnad och respektlöshet. Själv avslöjas jag som en notorisk nosist. Men jag sväljer denna pinsamhet och läser glatt vidare. ”Vi får stå ut med det”, tänker jag.

”Grejen med verb” funkar lika bra som en kursbok i grammatik som att läsa den lite sent i livet och upptäcka allt du inte visste om det du ständigt säger och gör. Som grädde på moset gör Sara Lövestam återkommande psykologiska exkurser i de starka känslor som språk och användande väcker hos många. Denna lustfyllda bok ska du inte vara utan.