Hanna Krall: Hjärtekung

Ersatz förlag
Översättning: Julian Birbrajer

Så otaliga livsöden och skildringar som 2:a världskriget och Förintelsen lämnat efter sig. Många berättade som världslitteratur som av Imre Kertész, Elie Wiesel och Cordelia Edvardson. Andra berättelser för alltid okända, bara anade i de kvarlämnade artefakter som idag finns på museer i Berlin, Warszawa och Jerusalem.

Izolda Regensberg överlevde Förintelsen, flyttade till Israel och där sökte hon få kontakt med Elizabeth Taylor. Hon tyckte att hennes eget liv måste bli en film, en extraordinär berättelse. Så blev det aldrig. Men till slut är det den polska och judiska författaren Hanna Krall som ger ord åt hennes sällsamma historia. Liksom Izolda själv född i Warszawa och en av överlevarna.

Hjärtekung är en fragmentarisk kärleksberättelse. De insprängda fotografierna låter ana att detta mer är en biografi än en roman. Izolda som blir kär i Szayek. Hur de skiljs åt i gettot och hur Izolda förtvivlat söker honom hela vägen till Auschwitz som letade hon efter sitt halva jag. Izolda gör en otrolig odyssé genom ett krigshärjat och av nazismen inpyrt Östeuropa och Wien. Byter skepnad, gör affärer, förnedrar sig, förställer sig. Allt i sökandet efter sin man. Våldet beskrivs som en mytisk bakgrund till denna kärlekssaga. Nästan som en skildring av Hanna Arend i ”Den banala ondskan”. Gestapomannen som lättat konstaterar att hon inte arbetar för motståndsrörelsen utan ”bara” är jude och därför självklart måste dö men utan skuld till staten. Efter kriget ska hon finna sin man i ett annat fångläger. Till den näst intill existentiellt ironiska omständigheten kommer han sedan att överge henne. För Izolda blir räddningen Israel dit hon flyttar med sina två döttrar. Hon lär sig aldrig hebreiska och blir en främling i alla världar. Det är hennes egen livsberättelse som är hemorten i Izoldas liv. Även om hon aldrig kommer att förstå varför just hon överlevde.

”Hjärtekung” är en mycket märklig berättelse om det bisarra livet i en värld fylld av hat, kärlek, förrädare och hjältar. Hanna Krall har skrivet en roman, en biografi, ett reportage som kastar oss in i en värld så många bara vill glömma bort, men som fortfarande finns inom räckhåll. Läs den.